загрузка...
Актова зала прикрашена стіннівками, присвяченими ювілею від дня народження Т.Г.Шевченка.
Кожен із учасників свята декламує вірші, цитати на авансцені, для цього вони поступово збираються на сцені у гурт півколом.
Камерне виконання учнівських творів, присвячених творчості Т.Шевченка (автори - учні 5-11-х класів CЗШ №292 м. Києва вчителя Дєвицької Н.М.).
Учні виконують пісню В.Книш “Наш пісенний рай”.
Ведуча: “Я вас вітаю з березневим днем! І все-таки зійдуть сніги - і нам привітно усміхнуться дерева своїм листям, трава і квіти... І прилетять гуси-лебеді...
Такого ж березневого дня колись принесли лелеки до кріпацької хати маленького хлопчика. Його назвали Тарасом. Ріс він швидко і дивувався красі, бо вмів її бачити.”
Пісня В.Книш “Звіримо думи з Тарасом” .
1-й учень читає поезію “Не забудьмо козацькую славу!” (автор - Фостяк Світлана):
У степу татарин рище, Дикий вітер стогне, свище. Враз знайшло вороже око Селище, що так жорстоко Зараз буде вбите, зрите, Між колодками забите І журбою оповите, Жахом й страхом перебите... Вже ординці вниз збігають, Ген, із пагорба злітають, Мов шуліки, свою здобич З високості виглядають... Вже біжать по полю коні До села, що в гаю-лоні Розстелилось на припоні... Б'ють копитами пшеницю - Стиглу, ярову пашницю, Що не вродить більше так!.. Розсівають в полі мак... Враз блиснула рідна криця! Й там, де чистая криниця, Вийшло військо козаків - Запорізькіїх орлів. Ставши міцною стіною Й боронившись у двобою, І поклавши головою, Дехто впав у цім бою - Захистив сім'ю свою. Не забудьмо ж ми козачу Вічну славу й вірну вдачу! Запорожці рятували рідні села І звільняли наших предків від навали... Не забудьмо ж міцну силу, Не забудьмо ж вічну славу, Щоб даремно не пропали, В наших душах не згасали!
З'являються музи.
1-а Муза (“Добрий день, Вкраїно!” - автор Симон Леся):
Добрий день, Вкраїно, Гарна й молода!.. Ти садами вкрита, І цвітуть поля. Мати-Україно, Ти для нас - усе! Ми твоя родина Й шануємо тебе. Сонце - це обличчя, Сукня - це земля, Жито і пшениця - Русая коса. Подаєш ти руку Нам в потрібний час, Щоб не терпіти муки, Як кріпаки в минулий час. Тепер щасливі діти! Зростаємо ми всі І будемо радіти У ці щасливі дні!
2-а Муза (“Пам'яті пращурів” - автор Бондаренко Олена) :
На нашій славній Україні Іще здавна народ страждав, Від інших злих чужих народів Він лише муки діставав... Корився наш народ неволі, Завжди й повсюди - у ярмі... І жив він, як писав Шевченко, “На нашій, не своїй землі”. Ідуть роки, пливуть століття... І в мареві тих самих літ Нам хочеться сказати предкам: “Подяка щира вам усім! Подяка всім, хто Україну Своїм життям обороняв! Подяка й тим, Хто нашу землю У власних віршах прославляв! Про славні-пречудові твори “Чужі” почують ще не раз! Можливо, завдяки тим творам Поважатимуть і нас.
1-й учень (“Звеличмо Україну!” - автор Фостяк Світлана):
Щоб була в нас Україна Завжди молодою, А мова - вічною, А пісня - гучною, Станьмо разом всі докупи Живою стіною, Захистимо нашу долю Від свавілля бою! Збережімо рідну мову, Державність і славу! Це ми з вами - браття й сестри - Маємо по праву. Боронили наші предки Її власним тілом, Підіймали вище духом, А звільняли - ділом. Тож не даймо чорним чварам Зайти до нас в хату, А звеличимо Вкраїну, Щоб стала багата!
Ведуча: ”Синові моєму Тарасові зі спадщини після мене нічого не треба. Він не буде людиною абиякою, з нього вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені... нічого не значитиме.” По смерті батьків малого Тараса взяли під свої крила дві музи - Муза живопису та Муза поезії, - щоб зростити і повести у вічність:
Ой горе тому лебедоньку самому, Що поросло біле пір'я на ньому...”
2-й учень (“Душа Великого Кобзаря - про Батьківщину” - автор Фостяк Світлана):
Боже, бачиш - Україна! Це - наша країна. Чуєш, Боже, - пісня ллється! То наша родина. То заплаче, то сміється, Наче та дитина... Раз застало її горе, Другий раз - вже й смішно, Бо робить одне й те саме Наче й надто грішно... Та підемо лишень, Боже, Подивимось далі: Онде й Київ - То столиця теперішніх панів. Та подивимось на села, Ті гарненькі, милі, Що колись жили в них люди Й потім залишили... Скрізь - високі, наче скелі, Величні будинки, Що вночі горять, як свічки, А вдень - як крижинки. Де й поділись тії села!.. Тільки - десь, місцями... Але вже не ті, що були З вишнями-садками...
1-й учень ( “Майбутнє України” - автор Фостяк Світлана):
У майбутньому я бачу Україну, У майбутньому я нею в ній живу. Гаї густі, поля, шовкові ниви!.. Я мрію в них - і все це наяву. Блакитний небосхил величний, Чистіший зоряних висот. Цей краєвид просторий, вічний, Дорожчий людям буде за всіх чеснот. Я бачу віру, правду і натхнення, Що всюди: тут і там - і скрізь. Й немає сірого, як попіл, хмаровиння, Що в нас було колись... Усі щасливі, радісні, привітні Та рідну мову пестять на вустах! Вже почали горіть “вогні досвітні”, Що Україні вірний вкажуть шлях!
Пісня В. Книш “Мова нашого народу”.
2-й учень (“Т.Г.Шевченку присвячується” - автор Сауляк Ірина):
Багато слів уже сказали, Багато книг надрукували... А скільки можуть ще сказати, Щоб ще гучніше прославляти! Але чому ж не визнавали, Чому тоді не цінували, Коли Ти міг іще творить, Коли Ти міг в цім світі жить?! О ні, прості всі люди знали, Тому Тебе всі поважали, Бо паничів Ти не боявся І за селян всіх заступався. А правда з уст Твоїх лунала І панству зовсім не давала Спокійно жить І чорнії діла вершить. Тому в тюремні каземати Та до Сибіру у солдати Тебе так часто відряджали, Щоб там навчався ти мовчати. Хтось скаже: “Устрій був зухвалий, Тому Його так зневажали...” А може, і сьогодні, Якби вродивсь такий смільчак, Його б не обминув Твій шлях...
3-й учень (“Про поему “Катерина” - автор Бондаренко Олена):
Кобзар твором отим Нам хотів показати, Що багатших за себе Не варто кохати. Хоч насправді для того, Щоб щиро кохать, Можна всі перешкоди разом подолать. Соціальна нерівність - насправді пусте. Головне - почуття, А все інше прийде!
(2-й і 3-й учні відходять.)
1-а Дума (“Кохання Катерини” - автор Бондаренко Олена):
Офіцера Катря полюбила... Проти волі батька все робила: У садочку часто з любчиком гуляла, Лагідно до нього промовляла, З милим ночувати залишалась І за вчинки свої не каралась. Згодом той москаль її покинув. Сподівалась дівчина: не згинув! Береже під серцем, як скарбницю, Їх із офіцером таємницю. А коли дитина народилась, Жінка гіркими сльозами вмилась. Від доньки рідня вся відцуралась - Катря за помилки вже карталась... Про що ж люба доня міркувала, Коли у садочку ночувала?! Довелось покинуть те, що мала: Не на втіху - на біду - матір'ю стала! Зустріч з милим її згубила - Сиротиною дитину залишила... Ось синок Катрі підріс, Бачив він багато сліз... Офіцер про все забув, Мабуть, безсердечним був.
(Учениця відходить.)
4-а учениця (“Катерина довірлива й знедолена” - автор Бондаренко Олена):
Чи то правда була, Чи то вигадки злі, Та в усякому разі Вони надто сумні... Бо ж і в наш час Є сотні знедолених мам, Що говорять: “За нього життя я віддам!” Катерина так само Любила й жила... Їй здавалось, Що милий далекий від зла. Та невдовзі пропав її сон нанівець, Бо в усього хорошого є свій кінець. Хто покинув її, не картався за це, Не ховав через сором своє він лице. Тій, кому обіцяв пролюбить все життя, Залишив він під серцем свій слід - немовля. Цим Катря надію здобула у житті, Та лишилася довірлива насамоті... От із надією в серці, з дитям на руках Проклала Катруся до милого шлях. І той шлях став останнім в жорстокім житті... Не хотіла довіку прожить всамоті. І, покинувши сина у хвилини лихі, Підійшла бідолашна до тієї ріки... Саме так заплатила за те, що любила, І за те, що повірила в щастя своє. Та хіба ж вона знала, що недолюда кохала, Що кохання її тільки зло принесе?! Її ж батько сварив, їй же мати казала! Та дарма: не послухала Катря тих слів! Якби знала, повіки його б не кохала, І кохання вогонь у могилу б не звів!
(Учениця відходить.)
5-а учениця (“Про творчість Великого Кобзаря” - автор Бондаренко Олена):
У творах Шевченка гірка правда розкрита, Бо наша країна сльозами полита... Писав він про те, що в душі наболіло, І мріяв, щоб сонечко завжди нас гріло. Він прагнув відкрити нам з вами очі! З тих пір пролетіли незлічені ночі... Мабуть, його мрії все ж не здійснились, І очі в нас на цей час “не відкрились”! І все ж у душі ще тліє надія, Що все ж таки збудеться Генія мрія, Що ми безтурботно колись заживемо, По хвилі життя в ті часи допливемо!
(Учениця відходить.)
6-а учениця (“Шевченкові думи” - автор Фостяк Світлана):
Шевченко думами своїми Надію в нас колись вселяв, Що буде наша Україна Цвісти серед усіх держав. Він бачив в мріях Батьківщину Багату щедрості й добра, Що нам палку дає надію На кращий час і майбуття. Були тортури та невдачі У долі нашого митця, Але він світ тяжкий той бачив У своїх творах до кінця. Тепер держава не змінилась: І зараз бідна та сумна... Лише кріпацтво відмінилось Й татарської орди нема. Таке-то життя в Україні, У цій родючій Батьківщині, Що нас годує та ростить І біль той, завданий людьми, терпить... Ті мрії, сповнені надії, У думах нашого митця ще не збулися, Але, може, країна наша процвіте В майбутньому, як квітка ружі...
(Учениця відходить.)
7-й учень (“Що таке Батьківщина?” - автор Тисик Олена):
Моя Україно! Мій краю єдиний! До тебе завжди я в думках серцем лину. Хоча б довелося поїхать в чужину, Повір: я ніколи тебе не покину! Для мене ти - сонце, Що світить у небі. Для мене ти - жито, Що стигне в полях. Для мене ти - клен, Що росте під віконцем. Для мене ти - вишня, Що стигне в садках... Що ж таке Батьківщина? Про це знає найменша дитина! Ти тільки спитай - І кожна людина тобі відповість, Що це - Україна! На цій прекрасній землі Росли наші пращури щирі, На цій чудовій землі Народилися й ми - щасливі!
8-й учень (“Країна, в якій я живу” - автор Звєрєва Ганна):
Забути тебе неможливо Й викреслити зі свого життя, Бо ти - моя Батьківщина, Чудова країно моя! Країна, в якій я живу, - Прекраснеє сонечко миле. Всім серцем її я люблю! Душа лиш до неї й лине! Краса, що вражає і зве Мене у поля та лісочки... Я йду за тобою крізь зле: Ти - мати моя, а я - дочка!
7-й учень (“Україна -діва” - автор Фостяк Світлана):
Україна наша - діва, Гарна, рідна і щаслива. Скупана в росі світанком - Цим прекрасним свіжим ранком. Вдягнена в сорочку шиту Маками й оксамитом. Коси свої розпустила, Землю пахощами вкрила. Заплела вінок з барвінку, М'яти, рути й материнки. Одягла його на себе - Й стало голубішим небо! Євшан-зілля назбирала Й до хустиночки поклала. Полюбила, вигляділа Нас прекрасна наша діва Й на літа благословила...
9-а учениця (“Моя Україна” - автор Коновал Наталія): Україно моя, чорноброва дівчино! Усміхнися мені, Я чекаю, як щастя, цього. Я бажаю, щоб ти була вільна й вродлива, І весела, чарівна, як казка, була, Щоб не знала біди та розлуки тяжкої, Щоб у мирі з усіма спокійно жила І всміхалась усім пишно вбрана й щаслива, І щоб віра, надія, любов твоя завжди жила! Незалежна Україно! Суверенна, вільна! Домоглася свого права бути самостійною! І тепер ти разом з нами весело смієшся, І, як колос золотистий, ти до сонця в'єшся, І всміхаєшся, вродлива, бо тепер - щаслива! Незалежна Україно! Суверенна, вільна! Я люблю, що живе в тобі, Нене! Я люблю твій народ і тебе! І я знаю: живеш ти для мене, І все, що є в тебе - моє!
10-а учениця (“Українське поле” - автор Фостяк Світлана):
Українське поле чисте пашить, золотіє, Колосками вигинає, як вітер повіє... Пнеться колосок до сонця та зерно тримає, Своїм плодом стебіль довгий до землі згинає. Край дороги в жовтім морі волошок доволі, Як ті стрічки у Марічки заплели дві долі. Одна доля - то тополя, що стоїть у полі, Вже й не мріє, і не мліє, бо не має волі... Друга доля - сиротина, що нема й крихтини, Ані щастя, ані хліба, щоб вижить з нуждини... Та тримає їх у світі любов до Вкраїни, Її милість й ласка Божа, що не дасть загинуть. Патріотизм у їх душах живе й буде жити, Бо отого жару серця не можна згубити!
11-а учениця (“Природа України” - автор Фостяк Світлана):
Українськая природа... Незбагненна її врода: У бурхливих ріках - чиста вода, Й тепла, й лагідна погода... У Карпатах, на Поліссі Свіжо й чисто скрізь у лісі... Заєць, білочка, куниця, Пробігає ще й лисиця. Дятел дупла вибиває, Соловейко душу крає, А вночі сова гуляє, В полі гризунів шукає... Знову день настав у краї: Річка синяя тече, І сорока скрекоче, Цвіркуни в траві співають, Пастухи в сопілку грають, Соковиті луки сполонили Наші милі вівці білі, На полях корови й коні Випасаються на волі... Це наш край, наша природа - Незбагненна її врода!
12-а учениця (“Батьківщина” - автор Фостяк Світлана):
Батьківщина - наша ненька - Ростить нас, годує, Нашу працю та культуру Любить і шанує. Соловейко в ріднім краї Нам пісні співає, А шум гаю біля річки Душу звеселяє... Грає вітер на трембіті, Квіти колихає, А зозуля звисокості Роки надбавляє... Сонце землю зігріває, Гарні квіти розпускає, Теплі промені кидає, Сяйво розлило навкруг - Видно вдень весь виднокруг! Битий шлях веде до гаю: Там блаженно, як у раю... Дорога в полі осяйна, Колосся житом дихає, Волошок синій дим вкрива - Поля навколо звеселя... Шовкові трави на лугах Вкривають рідні пагорби... Пташки, метелики мрійливо Снують над ними, пурхають... А рідний праліс дихає квітками, Там свіжо малиною пахне...
13-й учень (“Велич України” - автор Фостяк Світлана):
Вражає велич України!.. Й несе її через літа Ця дивовижная ріка Дніпро - Прозора, тиха, чиста... ...і блиск церковних куполів, соборів і монастирів... Ліси густі, зелені, хвойні, Повиті маревом віків. Дуби і клени, і тополі Стоять поміж стежок-ярків. І вітер свіжий дме поволі, Перебираючи гілки, Що розпустила серед поля Калина грона-ягідки... У небі журавлі курличуть, Стинаючи блакить ключем, Й хмаринки білі сонце кличуть, Бо вже пролилися дощем. Промивши землю Батьківщини, Пливуть собі далеко вдаль, Роси залишивши краплини, Що блискотять, як той кришталь... І райдуги дуга сяйнула Одним кінцем за небокрай, А іншим - барвами майнула Й спустилася у рідний край.
14-й учень (“Україно, ти на волі” - автор Фостяк Світлана):
Україно, ти на волі, Наче маківка у полі, - Гарна, радісна, привітна, Навіть стала ще й тендітна... Вибираєш такі барви, Щоб заклали в душу радість, Радість чистої любові До Вкраїни молодої. Патріотів виглядаєш, Щоб себе оборонити, Вірі й правді послужити... Про них все давно ти знаєш, Їх годуєш й напуваєш. Дар народний світлий маєш: Всіх людей ти об'єднаєш, Мир і злагоду вселяєш В дім до кожної родини Й в серце любої дитини, Що прийшла недавно в світ Й має дуже мало літ. Власноруч ти колихаєш, Пестиш і благословляєш Ту маленькую людину, Що вже любить Батьківщину Й зна про рідную Вкраїну. Україно, ти на волі, Наче маківка у полі, - Гарна, радісна, привітна... Буде в тебе доля світла!
(Відходять.)
Пісня В.Книш “Україна-мати”.
15-й учень (“Ой, заспівай, бандуро!” - автор Фостяк Світлана):
Ой, заспівай, бандуро, Про запорізьких козаків! Ой, розкажи, бандуро, Про мужніх тих січовиків. Хай лине музика з віків, З колишніх тих років, Коли ми знали чумаків, Що, посідавши на волів, Йшли в Крим по сіль... І біль... Ти передай той біль... І страх, і небезпеку, Що чигала на чумаків в дорозі... І відкіль...вертався мало хто Або вертав каліка, Що на могилі його брата Давно вже їсть шуліка... Ти заспівай, ти передай Усе, що в нас було... І українськая душа Повернеться додому З чужих, далекіїх земель, Щоб зрадіть рідному Поліссю, Полю чи селу, Аби пізнати волю, Яку пізнали в давнину Діди батьків й батьки дідів, Гуляючи по полю..
Ведуча: ”Шевченко з'явився на світ весною, щоб стати совістю України, її величчю. Він народився 9 березня 1814р.
А 9 березня 1914р., незважаючи на заборону російських сатрапів столітнього ювілею - загрозу тюремного ув'язнення, - патріарх грузинської культури А. Церетелі скликав грузинських митців. Б'є восьма вечора, вирує столичний театр опери та балету, асистенти-учні під руки вводять 74-річного Церетелі на сцену, зала затихає: патріарх прямує до центру сцени, де в обрамленні квітів височить портрет Великого Кобзаря України. Церетелі просить допомогти йому опуститися перед ним на коліна - і завмерла зала чує, що вуста великого мужа Грузії промовляють слова, які відразу стають крилатими: “Спасибі тобі, Батьку Тарасе, що ти навчив мене любити Грузію.”
16-й учень (“Пам'яті Великого Кобзаря” - автор Денищук Ганна):
Ти бачив те, чого не бачать інші, Переживав, мов батько, за свій народ. Та бачив ти погане лише - в лютих, А в рідних ти цього не помічав. Любов до Батьківщини тебе губить... А знав би ти народ в мої часи, То плюнув би на них і з серцем, Повним жахом, сказав би: “Навіщо ми вмираєм за таких, як ви, За вас, які не люблять рідну мову, Які говорять вражою?! Ех, ви!.. Страждав і я, і друзі мої милі За вас - нікчемні, бідні та скупі!..” Тож наш обов'язок, як патріотів, - Іти шляхами Кобзаря, Щоб відродити Батьківщину Та жити в славній Україні На заздрість нашим ворогам!
Пісня В. Книш “Пісня про Т. Шевченка”.
17-й учень (“Поема про Т.Г.Шевченка” - автор Фостяк Світлана):
Я на Тарасовій горі... Стою, і біль мене проймає: Шевченко жив о тій порі, Що кожен з нас про неї знає. Пора жалю, пора знущань Над бідним людом, як над звіром, Що скуштував той смак страждань Й поліг в ярмі у землю з миром! Душа митця завжди крилата, В неволі, волі й вічності... Завжди велика та завзята, Й могутня зброя в міцності. Ти хоч прикуй її до скелі, Замкни під всі замки земні, Все ж вирветься вона з неволі Й полине звістка по землі, Що вистачило їй снаги! Снаги до вищих прагнень люду, До забуття суспільних прав. Снаги - відчиститись від бруду, Що підлий пан на них пролляв. Ніхто не зможе зупинити! Ніщо не змусить відступити! І вирветься душа з неволі, Хоч і проллє багато крові! Так бився наш Тарас завзято, За людське право й рідну мову, Хоч заплатив за це багато, Бо “мав із тюрмами розмову”. Як шаблю, слово він тримав. За щит - молитву щиру мав. Одним із перших він “рубав” Дорогу в край цілющих трав. Цілющих трав, що проростають В крилатих душах - і тоді Бальзам корисний вони мають, Яким лікуються всі люди - Усі: старі та молоді. Бальзам цілющий - то наука, Яка корисна для усіх: І для дорослих, і малих. Наука всіх митців завзятих, що “треба братись до роботи і не коритися дрімоті”. А трави - паростки завзяття, Важкої праці, віри, мрій, Що проросли у душах, браття, Із зерен волі та надій! Молились всі - боролись одиниці За кращий світ, за краще майбуття... І душі “воїнів” снують ще по каплиці, Щоб подивитись на сьогоднішнє буття. Мабуть, Шевченко, як воїн, ще блукає Й милується сьогоднішнім життям, І на плоди своєї праці споглядає, Й порівнює теперішнє і те життя. Я сяду біля синьої води, Що плеще хвилями об береги Дніпра, І придивлюся до природи, Яку сходили різнії народи... Прегарна, буйна зелень на деревах І соковиті трави на землі, Дзвенять до утрені всі дзвони у церквах, Їх куполи у вранішній імлі. Лунає спів пташок, шумить вода, І перше сонячне проміння З-за крон каштанів вигляда. Не чути зайвих рухів у природі, Як кажуть в нашому народі. Ось тут, в цім місці, в прохолоді, Я думу думаю свою Й вбачаю образ у природі, Що дав мені свою снагу. Тарасів дух живе і буде жити, А з ним - його високая мета. Його мета - щоб всі дорослі й діти Любили мову й волю, Що Божа ласка їм, як дар, дана, За що боровся Він з таким завзяттям, За що карали чесного митця, За що у владі слалися прокляття На душу “воїна” - народного отця. Та не даремно бився той вогонь, Що намагався душі запалити У людях, злиднів і страшних вигнань! Усе ж жаринка має жити!.. Багато видатних людей Пішли по стежці Кобзаря. “Кобзар” зробив з них, ще з дітей, Крилаті душі “на митця”, Що заіскрились, як зоря... Й зоря горіла й розгорялась, У нашім краї розросталась. І світлий, її чистий блиск Митці несли мов обеліск! Тараса учні - ці митці - З минулих літ мудрі гінці. Нам шлють вони палкий привіт - Своєї творчості політ. І українську мову-мати Повинні ми найбільш кохати За ті зусилля та турботи, Що знали місце в цій роботі. За вклад душевний і сердечний, Що внесли в неї всі митці, Працюючи в той вік колишній, Для неї віддали маленьку часточку душі. Тож ушануймо їх зусилля Й дорогоцінний вічний дар, Проростимо цілюще зілля Заради предків й наших прав! Любімо мову українську, Як солов'їний красний спів! Й спілкуймось нею в повсякденні, Щоб зрозуміти сутність слів!
Всі: “Ми тебе не забули, Тарасе!”
(Поступово підходять, шикуються у три ряди і, вклоняючися, сходять зі сцени.)
|